online Journalism

11
Jan
2006

Howard Rheingold doziert Digitalen Journalismus in Stanford

Howard Rheingold doziert an der Universität Stanford. Und zwar zum Thema: Digital Journalism.
Hier die Einführung zu seinem Kurs:

Over the past two decades, shifts in media technologies, corporate structure and the organization of public life have combined to change the practice of journalism. This course explores these shifts, with an eye to seeing how they affect journalism's role in society. At the same time, the class will introduce you to the techniques of journalism in digital media and offer you conceptual and practical tools with which to join the fray. By the end of the course, you should have a clear sense of the various ways journalists have taken up digital media and a sense of how you might use those media yourself. You should also gain a broad understanding of the ways in which recent social and economic developments have changed both the practices of journalists and the nature of the publics with whom they communicate.

Wer die Details zum Kurs nachlesen möchte findet hier die Details dazu. (doc-file)

[Via: PJNet ]

11
Nov
2005

Die Top-10-Gründe eine Zeitung zu lesen...

Ken Ficara erläutert bei cyberjournalist.net die Top 10 Gründe, warum es sich lohnt eine Zeitung zu lesen:

1. My newspaper has never crashed, gone down, or flashed animated ads at me.

2. Anywhere I travel, my newspaper goes with me. I don't need a laptop or
a wireless connection or a PDA.

3. I can read my newspaper while standing, while eating, while riding a
bus, but not while driving my car, which is just as well since I should be
paying attention to the road.

4. If I read a story I like, I can tear it out and save it, and not have
to pay to read it 30 days later.

5. I don't have to sign in or customize or register or remember passwords
to read my newspaper. And I often enjoy articles in my newspaper on topics
I wouldn't normally think I'd be interested in.


Weiterlesen: Top 10 Reasons for Reading a Newspaper

3
Nov
2005

Zukunft des Online Journalismus reloaded...

Zu Zukunft und Status Quo des Online Journalismus ein weiterer Beitrag (siehe auch hier) diesmal bei Tagesschau.de:

Was Google, DSL und Blogs für die Medien bedeuten
Die Regionalsport-Ergebnisse auf der Homepage der Heimatzeitung nachlesen, im Büro schnell schauen, was es neues in der Welt gibt: Wegzudenken ist der Online-Journalismus nicht mehr, auch wenn der Spardruck viele Visionen ausgetrieben hat. Wo Online-Medien jetzt stehen und wie Google, Weblogs und iPod sie verändern - ein Überblick.


Fiete Stegers: Was Google, DSL und Blogs für die Medien bedeuten

ÖPDATE: Ebenfalls sehr interessant das Dossier Online Journalismus.

1
Nov
2005

EPIC 2014-Vision mit iPod aktualisiert

epic2014

Die Zukunfts-Visions-Präsentation von Robin Sloan and Matt Thompson "EPIC 2014" welche sich in Windeseile im Netz verbreitete wurde aktualisiert: Neu integriert wurden der iPod, Picasa, keyhole, die Google-library,...... und der Wifi-Pod!

Unbedingt anschauen!

Alte Versionen hier: http://www.idorosen.com/mirrors/robinsloan.com/epic/

Und die neue Version gibts hier: http://www.albinoblacksheep.com/flash/epic

12
Sep
2005

Zeitungen, das Internet und die Kannibalisierung

Interessante Studie von Matthew Gentzkow (University of Chicago) zu Online- und Print-Publikationen:

University of Chicago economist Matthew Gentzkow has analyzed the competition between online and print newspapers, using The Washington Post and washingtonpost.com as examples. He finds that the online paper reduces print readership by 30,000 per day and print profit by $5.7 million per year.

But, he says, "barring dramatic changes in tastes or technology, online news does not appear to threaten the survival of print media.... the welfare beneits of the online newspaper appear to outweigh its costs. Consumers gain $42 million a year from free provision of the online paper, and although the arm appeared
to suffer a net loss during the 2000-2003 period, an improved advertising market means that the current annual effect on firm products is probably positive."
(Quelle: Cyberjournalist.net )

Hier gibts die vollständige Studie als pdf: Valuing New Goods in a Model with Complimentary: Online Newspapers

20
Apr
2005

Von digitalen Grubenhunden

Interessanter Artikel im Message, der internationalen Fachzeitschrift für Journalismus über den Einfluss des www auf die journalistische Recherche:

Mit der Studie sollte untersucht werden, wie stark das Internet die journalistische Recherchearbeit beeinflusst. Die Ergebnisse: Medienmacher recherchieren mittlerweile deutlich mehr online als offline. Und: Journalisten orientieren sich im Zeitalter des Internets noch stärker an Leitmedien - da diese mit Hilfe des weltweiten Datennetzes einfach, komfortabel und in Echtzeit gesichtet werden können. Die Vermutung, dass die zunehmende Nutzung des Internets als Rechercheinstrument auch zu einer verstärkten Verbreitung von Falschmeldungen führe, wurde dagegen eindeutig widerlegt. Vielmehr ergab die Studie, dass die Aufklärungsquote von Fakes durch das Internet gestiegen ist - ebenso wie die Aufklärungsgeschwindigkeit.

Vom digitalen Grubenhund - von Andreas Stumpf
(Quelle: http://www.message-online.de/)

6
Apr
2005

Die Zukunft der Print-Branche - Serie bei Spiegel online I + II

Erster Teil der Serie Unter Druck I bei spiegel online. Frank Patalong mit Gedanken zur Zukunft der Print-Branche:

UNTER DRUCK I
Zum Sterben zu viel, zum Leben zu wenig?

Von Frank Patalong

Die Zeitung steckt in einer tiefen Krise. Auflagen und Umsätze sinken dramatisch, das "Kerngeschäft" bricht weg, Profite scheinen nur noch in neuen Märkten möglich. Allein Online boomt und wächst und brummt - und beißt die Hand, die es füttert, meinen Skeptiker. Das Web: Strohhalm oder Sargnagel für eine taumelnde Branche? - Weiterlesen.

Am Feitag Am Montag erscheint der zweite Teil: UNTER DRUCK II: Wo geht's hier bitte nach Morgen?

ÖPDATE: Naja, es wurde dannn schliesslich Montag, bis man den zweiten Teil der Serie lesen konnte:

Wie lange wird man in ausgediente Zeitungen noch Fisch einwickeln? Unser ältestes aktuelles Medium steht vor einem radikalen Umbruch. Die Zeit des Papiers ist irgendwann vorbei - die "Übergangs-Krise" tobt schon heute. Vor allem zum Verlust der jungen Leserschichten fällt den Verlegern wenig ein.

UNTER DRUCK II - Wo bitte geht's hier nach Morgen? (Quelle: Spiegel Online )

16
Mrz
2005

The Vanishing Newspaper Webcast

The Mediacenter @api Webcast:
The Vanishing Newspaper: Survival and Public Service in the Age of We Media
The Vanishing Newspaper webcast will look at how historic mass-media institutions can use new communications trends and tools to make credibility and public service once again integral parts of their mandate, thereby turning threat into the means by which the business model transforms into one more suitable for the connected society.

Mit:
Stefan Dill
Web Editor, Santa Fe New Mexican
Mary Lou Fulton
VP Audience Development, The Bakersfield Californian
Jeff Jarvis
President & Creative Director, Advance.net and Blogger, buzzmachine.com
Philip Meyer
Knight Chair in Journalism, University of North Carolina at Chapel Hill / Autor von The Vanishing Newspaper
Tim Porter
Associate Director, Tomorrow's Workforce, Weblog First Draft

Hier zum Nach-hören

[Via: PJNet Today ]

7
Dez
2004

TodaysPapers im Beta-Betrieb

Nicht mehr ganz neu und noch im Beta-Betrieb - TodaysPaper von Cameron Barrett und Joe Stump:

Using a combination of emerging technologies, we have developed a web site that provides a unique solution for information and news junkies. A combination news aggregator and discussion community, pulling data feeds from sources around the world, TodaysPapers is the next step in personal news management and media research.

http://www.todayspapers.com/

1
Dez
2004

Zeitungen sollten besorgt sein

Interessanter Artikel von Adam L. Penenberg bei Wired zur Zukunft der Print-Branche und die das Anwerben neuer, junger Leserinnen und Leser und deren Medien-Nutz-Gewohnheiten:

Don't think for a minute that young people don't read. On the contrary, they do, many of them voraciously. But having grown up under the credo that information should be free, they see no reason to pay for news. Instead they access The Washington Post website or surf Google News, where they select from literally thousands of information sources. They receive RSS feeds on their PDAs or visit bloggers whose views mesh with their own. In short, they customize their news-gathering experience in a way a single paper publication could never do. And their hands never get dirty from newsprint.
Newspapers Should Really Worry by Adam L. Penenberg [ Via: http://www.wired.com ]

Gestützt werden die Angaben durch eine Studie der Online Publishers Association: Generational Media Study (erschienen am 21.Sept.04), die folgendes besagt:

18- to 34-year-olds are far more apt to log on to the internet (46 percent) than watch TV (35 percent), read a book (7 percent), turn on a radio (3 percent), read a newspaper (also 3 percent) or flip through a magazine (less than 1 percent).

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