online Journalism

29
Nov
2004

Die EPIC 2014-Epidemie

Die Zukunfts-Visions-Präsentation von Robin Sloan and Matt Thompson "EPIC 2014" verbreitete sich in Windeseile im Netz. Eine wahre Epidemie mit entsprechenden Nachwehen:

Whoah dudes! EPIC is popular! Right now you can see it at these fine sites: http://www.robinsloan.com/epic/

If you've got some bandwidth to share, give me a shout -- robin at robinsloan dot com. The future needs your help!

Dazu schreibt Robin Sloan bei poynter.org:

First, the ecology of the internet is amazing: One week after posting it, this link has zapped around the world and been seen by thousands of people, some of whom write in Spanish, in Belgian, and in Asian languages this Chaser cannot identify. It's been fascinating to see it get lost within chains of recommendation: This Chaser saw the phrase "I can't remember where I got this link" more times than he is, to be honest, quite comfortable with.

Second: For all our techno-triumphalism, the blogosphere still leaves a bit to be desired. EPIC earned thousands of links but only a few really engaged comments. It was sites like MetaFilter that generated discussion; most blogs were content to link and say "looky here."

So that's how you follow an idea, Chasers. Have you tracked your news organization's work through the web recetly?

24
Nov
2004

Googlezon - EPIC 2014: In the Year 2014 the New York Times has gone offline ...

Ein äusserst sehenswertes Video des Museum of Media History (Tampa Bay/ Florida) zur Zukunft der online-Medien:

At a Poynter workshop I went to earlier this year, Robin Sloan and Matt Thompson did an incredibly cool and thought-provoking presentation about the future of online media, which culminated in a discussion of Googlezon and Epic -- Google and Amazon's future foray into media. Now, I'm particularly excited to see they've posted the full presentation online.

Check it out -- and be provoked.

[Via: PJNET.org resp. Adrian Holovaty ]

23
Nov
2004

ONA-Konferenz 2004

Holger Hank bei onlinejournalismus.de zur ONA-Konferenz 2004 (Online News Association (ONA), der Verband der Onlinejournalisten der USA):

Wer denkt, dass inzwischen schon alles zum Thema Weblogs gesagt worden ist, hat sich getäuscht. Auch beim diesjährigen Klassentreffen der US-amerikanischen Onlinejournalisten ging es immer wieder um Blogs, ihre Glaubwürdigkeit und ihren (kommerziellen) Nutzen für den journalistischen Mainstream.
Apropos kommerziell: Hier wurde auch die Frage erörtert, wann ein Artikel kostenpflichtig sein sollte und wann nicht, interessanter Ansatz:

Gleichzeitig liegen inzwischen gesicherte Erkenntnisse vor, wie Zeitungen mit Registrierung und Bezahl-Inhalten am besten Geld verdienen können. "Ob ein User einen Artikel umsonst oder gegen Bezahlung lesen kann, hängt bei uns von seinem Wohnort ab", erklärte beispielsweise Christian Hendricks vom kalifornischen Zeitungsverlag McClatchy Company. Melde sich ein User mit einer Postleitzahl aus dem Verbreitungsgebiet einer McClatchy-Zeitung an, bekomme er den Artikel umsonst zu Gesicht. User aus dem Ausland müssten dagegen zahlen. Das Prinzip: User aus der Region sind als Zielgruppe für Werbung interessant, der Zufallssurfer aus Deutschland dagegen nicht.
Zum vollständigen Artikel: ONA-Konferenz 2004 - Believe it or not! (Quelle onlinejournalismus.de)

20
Okt
2004

Notebook onlinejournalismus

Notizen über online-journalismus und ebenso artverwandte Themen: rss, interaktivität, multimedia etc. gibt's im Weblog von Fabian Mohr:

notebook onlinejournalismus.

[Via: http://rufposten.de/weblog ]

26
Jul
2004

The Vanishing Newspaper

"The Vanishing Newspaper - Saving Journalism in the Information Age" von Philip Meyer

For more than thirty years the newspaper industry has been losing readers at a slow but steady rate. News professionals are inclined to blame themselves, but the real culprit is technology and its competing demands on the public's time. The Internet is just the latest in a long series of new information technologies that have scattered the mass audience that newspapers once held. The trend toward smaller audiences seeking more efficient sources of more specialized information has been accelerated by this form of communication.

In The Vanishing Newspaper, Philip Meyer offers the newspaper industry a business model for preserving and stabilizing the social responsibility functions of the press in a way that could outlast technology-driven changes in media forms. This "influence model," as it is termed by Meyer, is based on the premise that a newspaper's main product is not news or information, but influence: societal influence, which is not for sale, and commercial influence, which is. Meyer's model explores how the former enhances the value of the latter.

Philip Meyer is Knight Chair and Professor of Journalism at the University of North Carolina at Chapel Hill.

(The Vanishing Newspaper - Saving Journalism in the Information Age erscheint November 2004, ISBN 0-8262-1568-8 )

Robin Sloan stellt denn auch die berechtige Frage:

But if technology is driving changes in the way people exert and receive influence, even Meyer's eleventh-hour business plan might not hold up. If newspapers are in the influence business, and influence is creeping away to the edges... what's left in the center? The crossword?
[Via: http://www.poynter.org ]

13
Jul
2004

Design und online News - Thinking About Interaction

Interessanter Artikel von Philip van Allen in der Online Journalism Review:
Online journalism needs better design for active readers rather than passive consumers. The author's research indicates that Web content can be made far more meaningful and useful through better use of interactivity, or "productive interaction."

......produktive Interaktion,...klingt gut ;-)

OJR: Thinking About Interaction Design for Online News Delivery

27
Jun
2004

Online Redaktionen bieten Agentur-Journalismus

Artikel in der Argauer Zeitung bestätigt, was wir schon länger befürchtet hatten...:

Die meisten Webseiten von Tageszeitungen bieten nur geringe oder gar keine publizistische Eigenleistungen. Das zeigt eine Analyse des Institutes für Unternehmenskommunikation der Fachhochschule Solothurn Nordwestschweiz bei neun Schweizer Tageszeitungen: Der Grund dieses Resultats liegt unter anderem darin, dass Online-Journalisten neben publizistischem vermehrt auch organisatorisches und technisches Know-how benötigen.

Diese Mehrbelastung der OnlineJournalisten durch den erweiterten Aufgabenbereich führt dazu, dass ihnen nur wenig Zeit für publizistische Eigenleistungen bleibt. Sie stützen ihre Berichterstattung daher mehrheitlich auf Agenturmeldungen. Diese werden entweder unbearbeitet übernommen (!!!) oder mit relativ geringem Rechercheaufwand durch zusätzliche Informationen von Webseiten anderer nationaler und internationaler Tageszeitungen, Zeitschriften sowie Radio- und Fernsehsender angereichert. Kapazitäten für Recherchen vor Ort sind kaum vorhanden.

Weiterlesen: Online-News bieten nur wenig Exklusives [Via: Medienspiegel.ch ]

Erinnert an den Eintrag von Jonathan Dube:101 Ways to improve yourNews Site oder auch an Dan Froomkin: Ideas for Online Publications: Lessons From Blogs, Other Signposts

Agenturmeldungen einfach unbearbeitet übernehmen (!!) ,... dazu könnte man doch z.B. einen RSS-Feed einsetzen ,...dann hätten die Online Journalisten eventuell Zeit für andere Dinge, z.B. Eigenrecherchen...oder die Interaktivität des Internets ausnutzen .... war ja nur ein Vorschlag !

4
Jun
2004

101 Ways to improve your news site

Jonathan Dube hat die letztjährigen "60 ways to improve your news site" aktualisiert und ergänzt. Aus den 60 Tipps sind deren 101 geworden. z.B.:

Post a form at the end of a breaking news story asking witnesses to send in details of what they saw – and then add the information you can verify to the story.

Invite anyone in your community to write Weblogs for your news site.

Take the best content from Weblogs on your news site (now that you’ve got so many) and publish them in your newspaper.

Don’t just add “Discuss story” links to stories – include the comments at the bottom or on the right rail of the page and make them part of the visible story.

Create two different home pages – one with dayparting and one without – and deliver each to half your users randomly, and compare.

Put only local news and content on your home page.

Promote something online that will be in the next day’s paper or on the next newscast – and then don’t post that story online.

Set up a service so that readers can get alerts any time a story they’ve already read gets updated – or corrected

Create RSS feeds focused on niche topics your site covers.

Design an algorithm to automatically hotlink the names of any major newsmakers in your community to bio pages and recent stories about them.

Build dedicated pages for every neighborhood in your circulation area with useful local information, links and related headlines from your site automatically pulled in.

Create online memorial pages for every obituary – not just those of celebrities -- so friends and relatives can post their memories.

Create an army of citizen reporters to help cover hyper-local news your organization has abandoned, like community meetings or Little League games.

Have every reporter on staff spend a day only writing and producing for the Web.

Critique your Web site – along with your newspaper or newscast – at the beginning of every budget meeting.

Use your Web site to avoid censoring content – i.e. put any gruesome war photos online behind a disclaimer, rather than not publishing at all.

.....


Jonathan Dube: 101 Ways to improve your News Site (Weitere Ideen und Kommentare dort erwünscht.)
[ Via Cyberjournalist.net ]

29
Mai
2004

Apropos Blogging und online-News ... : Lessons von Blogs

Wie könnten online-News resp. Publikationen und Print-Produkte voneinander profitieren? Der Autor der washingtonpost.com's White House Briefing column und deputy editor von niemanwatchdog.org, Dan Froomkin, bricht eine Lanze für eine "neue Diskussionsrunde" zwischen Print und Online-Vertreterinnen und Vertretern. Beide könnten davon nur profitieren:

We need to aggressively and visibly use the best tools of print and Web journalism. Our best, most important work should feature compelling narratives, visual story-telling, interaction with the authors and newsmakers, and Web tools that encourage and harness citizen action. Don't just put a big serious thing out there in big fat text parts (with a few links and maybe a poorly captioned photo gallery) and expect to make a splash online.
oder z.B. Blogs:

What is blogging? A million different things. But what's undeniable is that the various tools used by the blogging community are brilliantly evolved for the medium -- and they work. The fact that a lot of people use these tools to generate badly spelled, overly personal, non-journalistic, unedited pap should not get in the way of us embracing blog tools and philosophy.

Consider if you were starting a "newspaper" today. Wouldn't you want to facilitate exchanges with readers? Wouldn't you want to encourage your readers to find out more than what you can publish? Wouldn't you want to make it easier for them to take action? Wouldn't you want to define and create a community? Wouldn't you want to make your readers feel important?

Blog tools give you all that -- not to mention the ability to easily and quickly post something you just found out about. (What could be more journalistic?)

Some reporters have already embraced blogs, with great success, and that trend should be encouraged. But that's just the start.


Ideas for Online Publications: Lessons From Blogs, Other Signposts by Dan Froomkin [ Via: OJR.org ]

25
Mai
2004

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