online Journalism

25
Jun
2003

"Dayparting" oder der Bio-Rythmus der Leser

Michaela Simon berichtet bei Telepolis über eine neue Studie zum Nutzerverhalten von online-Medien:

Das Meinungsforschungsinstitut Minnesota Opinion Research Inc. (MORI) untersuchte in einer zusammen mit mehreren US-amerikanischen Zeitungen durchgeführten Studie das Mysterium dessen, was man als Abendloch oder auch als Nachmittagsloch bezeichnen könnte.

Tatsächlich scheint das so genannte "Dayparting", das "Den-Tag-Aufteilen", einige Online-Zeitungen zu Hoffnungen zu berechtigen. Die Inhalte werden über den Tag so verteilt, dass der "Lesebiorhythmus" bekommt, was er brauchen könnte.


Und weiter

Auch könnte man eine "Sundown-Edition" durch Zusammenarbeit mit verschiedenen Bloggern beleben.

Vollständiger Artikel bei Telepolis: Drei Leser wohnen, ach! in meiner Brust

Und die MORI-Studie.

17
Jun
2003

Gesetzliche Kommentar-Freiheit?

Aus dem Newsletter von http://www.onlinejournalism.com. ....dies dürfte einigen Verlegern die Schweissperlen aurf die Stirn treiben,... :-)

From Slashdot.org: The Council of Europe takes a decision today on compulsory publication of counter-replies to stories run by news sites, blogging sites and moderated mailing lists.

The council's voting members include 45 European countries and non-voting members include the United States, Canada, Japan and Mexico. The new ruling may require all forms of online news communication to respect the "right of reply" for organizations and individuals that have been criticized in their publication.

CNET news quotes Pall Thorhallsson, the council's media division as saying, "Some online publications run by nonprofessionals can be very influential and therefore damaging to the reputation of other people." While the Council of Europe is influential its rulings do not always become laws.


Hier einige der Vorschläge:

• "The reply should be made publicly available in a prominent place for a period of time (that) is at least equal to the period of time during which the contested information was publicly available, but, in any case, no less than for 24 hours."

• Hyperlinking to a reply is acceptable. "It may be considered sufficient to publish (the reply) or make available a link to it" from the spot of the original mention.

• "So long as the contested information is available online, the reply should be attached to it, for example through a clearly visible link."

• Long replies are fine. "There should be flexibility regarding the length of the reply, since there are (fewer) capacity limits for content than (there are) in off-line media."

slashdot.org : http://slashdot.org/
The Council of Europe: http://www.coe.int/portalT.asp
CNET news: Why Europe still doesn't get the Internet (June 16, 2003)

13
Jun
2003

ZEIT zum Hören

Ab heute Die Zeit auch zum hören:

Ohren auf für neue Gedanken - DIE ZEIT jetzt auch zum Hören

Ab sofort können Sie ausgewählte Artikel der ZEIT nicht nur online lesen, sondern sich auch von professionellen Sprechern vorlesen lassen. Um Ihnen den Hörgenuss so einfach wie möglich zu machen, bieten wir Ihnen diese Hörproben in allen drei gängigen Formaten an: RealAudio, mp3-Stream und WindowsMedia. Falls Sie DIE ZEIT lieber unterwegs oder im Auto hören möchten, können Sie sich die mp3-Dateien auch jederzeit in Ihren mobilen mp3-Player herunterladen.


http://hoeren.zeit.de/

7
Jun
2003

Press Freedom on the Internet Konferenz

You're invited to attend: "Press Freedom on the Internet," a conference addressing new threats to the free flow of news and information on the Internet, to ensure that online news is not restricted by rules adopted to regulate the broader Internet.

The conference is presented jointly by World Press Freedom Committee (WPFC)and the Communications and Media Committee of the Association of the Bar of the City of New York (ABCNY).

When: June 26-28, 2003 in New York City.
How: Call (703) 715-9811 or e-mail freepress@wpfc.org. Registration information available at the conference Web site.
Where: http://www.wpfc.org/internet_conference.htm
Who Should Attend: Online publishers and journalists, Internet service providers, media lawyers, political leaders and all others wishing to protect the free flow of information on the Internet.

Geht da jemand zufällig hin ?

18
Mai
2003

Online-Journalisten Ausbildung

Zur Ausbildung von online-Journalisten und deren Berufsdefinition und -Perspektiven ist ein gutes interview mit Dr. Bernd Blöbaum ist seit 2001 Professor am Institut für Kommunikationswissenschaften der Universität Münster bei onlinejournalismus.de erschienen: Ausbildung von Online-Journalisten, Chancen und Risiken des Berufs und die Zukunft des Mediums.

Es wird im Onlinejournalismus ja versucht, alles zu integrieren und da denke ich, dass es eine journalistische Grundausbildung geben muss und dass man sich möglicherweise zusätzlich eine technische Fertigkeit aneignen muss, zum Beispiel im Umgang mit einer Kamera. Ich würde aber eher dafür plädieren, eine Arbeitsteilung herzustellen. Dieser Versuch, alles in einer Person, die dann Journalist heißt, zu integrieren, halte ich für etwas verfehlt.

Journalismus hat sich schon sehr stark entwickelt, dass Journalisten auch bei den klassischen Medien sehr viele technische Aufgaben übernehmen müssen: im Bereich des Schnitts im Rundfunk, im Bereich des Setzens bei den Zeitungen und Zeitschriften. Und das soll jetzt noch weiter geführt werden, dass man die Tontechnik und die Kameratechnik bedient. Aus meiner Sicht gibt es damit ganz deutliche Qualitätsprobleme.


Hier gibt's das vollständige Interview zum Nachlesen: Noch ein bisschen die Durststrecke gehen

12
Mai
2003

"New York Times" entschuldigt sich für Fälschungen

Anscheinend passiert sowas auch in den "besten" Familien:

Die renommierte "New York Times" hat sich bei ihren Lesern für peinliche Fälschungen einer ihrer Mitarbeiter entschuldigt. Der 27-jährige Jayson Blair habe Reportagen erfunden, bei Kollegen in anderen Zeitungen abgeschrieben und Details gefälscht, räumte das Blatt in einer beispiellosen vierseitigen Richtigstellung ein. Blair hatte seinen Job aufgrund der von anderen Zeitungen erhobenen Vorwürfe zu Beginn des Monats aufgegeben. Ein eigens eingesetztes fünfköpfiges Reporter-Team der "Times" deckte daraufhin auf, dass mindestens 36 der 73 Blair-Artikel nicht korrekt waren.

Hier bei Yahoo News nachlesen. Oder bei Die Presse: Skandal bei New York Times: Reporter erfand Stories. Oder bei der Süddeutschen: Fingierte Berichte bei der New York Times: Zu gut

Und natürlich ist diese Geschichte auch in der heutigen NYT nachzulesen:Times Reporter Who Resigned Leaves Long Trail of Deception ... mit folgendem Postscriptum des Chefredakteurs:

In online databases that include copy from The Times, cautionary notices will be attached to the faulty articles in coming days.

The Times regrets that it did not detect the journalistic deceptions sooner. A separate internal inquiry, by the management, will examine the newsroom's processes for training, assignment and accountability.

For all of the falsifications and plagiarism, The Times apologizes to its readers in the first instance, and to those who have figured in improper coverage. It apologizes, too, to those whose work was purloined and to all conscientious journalists whose professional trust has been betrayed by this episode.

Readers with information about other articles by Jayson Blair that may be false wholly or in part are asked to e-mail The Times: retrace@nytimes.com.

4
Mai
2003

e-Zeitungen Top oder Flop?

Katja Riefler schreibt bei Poynter.org über "digitale Zeitungsausgaben". rip hatte auch bereits z.B. auf den digitalen Standart.at hingewiesen.

A Newspaper Is a Newspaper, Even Online
The first circulation numbers of online digital-replica editions of newspapers in Germany have been published. The German Audit Bureau of Circulation, IVW, counts those "e-paper editions" in addition to printed circulation if they are paid for separately and the usage can be proven. Three regional German newspapers have asked for their editions to be counted, although there are a lot more papers that already offer such digital-replica services or plan to offer them in the near future.

On the first glance the numbers are sobering. Abendzeitung from Munich for example, a tabloid newspaper with an average circulation of 144,000, has gained 11 subscribers. Sächsische Zeitung from Dresden sold 180 paid subscriptions and Rhein-Zeitung 1,801. But in my opinion it is much too early to declare the failure of these endeavors, as for example Die Welt does. The results in contrast show how important it is for newspapers to listen to the expectations and habits of their readers.


A Newspaper Is a Newspaper, Even Online.

Ganz besonders interessant ist aber die Publikation der selben Autorin (diesmal auf Deutsch) zum Thema http://www.risolutions.de/news_epaper.htm

2
Mai
2003

Dürfen Journalisten bloggen?

Interessante Diskussion bei CyberJournalist.net, blogger und online journalism

Das Statement von J.D. Lasica:

The decision by the editor of the Hartford Courant to order the closing of a newsroom staffer's independent weblog was an abuse of power, a move that was not only misguided but one that sends a chilling effect through the journalistic blogging community.

Hier weiterlesen

Die Gegenmeinung vertritt Prof. Eric Meyer, University of Illinois:

Webloggers cry about Big Business usurping the First Amendment and stifling what they regard as the only voices of truth in the wilderness. Maybe that's true some of the time. I would worry very much about it if it were true now. But this time around, the dispute isn't about using an atomic flyswatter to squash a tiny buzzing of opinion. It's about making sure an employee is doing the job he was hired to do, not getting caught up in some overgrown, overly opinionated diary/hobby that unfairly treads on his association with his employer and has the potential to damage his employer's reputation.

Hier weiterlesen.

1
Mai
2003

Online im Print-Mutterhaus

Aus der aktuellen Kolumne "Stop the Presses" von von Steve Outing bei Editor&Publisher.com, ein Quote von Gordon Borrell CEO von Borrell Assiciates Inc die zum Thema neue Untersuchungen präsentieren:

CEO Gordon Borrell says he saw some good news in those numbers and in the variation between news companies. His researchers found that the newspapers that were doing well were those that had gone beyond the ordinary and had added new revenue streams to the core, obvious ones -- like classified-ad upsells and vertical classifieds services (auto, real estate, jobs).

The sites that reported higher per-visitor revenues had invested in larger sales staff to push online; they had created services like virtual home-sale tours and aggressively sold them; they had created effective targeted advertising programs on the Web, and were heavily into targeted e-mail services.

In short, says Borrell, business models already exist for newspapers to make decent money online. It's just that many publishers choose not to employ them.

He says that one of the papers surveyed as part of the "What Newspaper Web Sites Earn" project reported online revenues of "zero" -- this from a newspaper with a print circulation of 75,000, whose publisher had chosen to have its Web site merely be an extension of the print product, with no sales staff to monetize the online investment.

Borrell was able to find several other newspapers with similar print circulation that had Web sites pulling in between $350,000 and $400,000 in annual revenues. That zero-revenue paper, which already had a Web publishing system in place, had made a management decision not to bother earning money to pay for its online operation, let alone profit from it.

Borrell's advice to online managers at organizations with similar stories: "Grab the publisher by the shoulders and say, 'All you have to do is sell some advertising!'"

Hier die vollständige Kolumne zum Nachlesen: Online Business Model Progress Report.

28
Apr
2003

onlinejournalismus.de startet Forum

Aus dem Newsetter von onlinejournalismus.de:

Die lange verwaiste Rubrik Forum soll aufleben und den Netzwerk-Charakter von onlinejournalismus.de verstaerken.

Das Software-System fuer die Diskussionsforen laeuft. Ab jetzt koennen unsere User dort untereinander und mit uns diskutieren, Fragen stellen und Antworten bekommen. Wir haben das Forum in sechs Themenbereiche aufgeteilt: Technik & Design, Ausbildung & Berufsbild, Zukunft des Online-Journalismus, Fragen, Lob & Kritik sowie Webwatch (Allgemeines).

Diskutierenden kann man mit eigenem Profil & Passwort oder zum Ausprobieren als Gast: http://www.onlinejournalismus.de/forum/index.php

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