Blogging

6
Aug
2004

Die PR-Blogger

The Wall Street Journal Online is promoting one story per day outside its subscription wall to bloggers. NYTimes.com is boosting the number of RSS feeds it offers. Media companies are starting to work with -- instead of against -- the blogosphere.
schreibt Marc Glaser in der Online Journalism Review: Dear Bloggers: Media Discover Promotional Potential of Blogosphere
[Via: We the Media ]

3
Aug
2004

Public Journalism-Konferenz in Toronto

Orville Schell, dean of the graduate journalism program at the University of California:

“Obviously, the official media don’t quite know how to deport themselves in relation to blogs. If they adopt them, it’s like having a spastic arm—they can’t control it. But if they don’t adopt it, they’re missing out on the newest, edgiest trend in the media.”
Mehr zur "Exploring the Fusion Power of Public and Participatory Journalism"-Konferenz in Toronto gibts bei:

http://www.pjnet.org/ (PublicJournalism Network)
http://weblog.siliconvalley.com/column/dangillmor/ (Dan Gillmor)
http://hoder.com/weblog/ (Hossein Derakhshan)
[Via: PJNET]

26
Jul
2004

Dossier Weblogs und Journalismus

Grosses Dossier zu Weblogs und Journalismus:

Vom persönlichen Netztagebuch zur hochaktuellen Community-Site - der Weblog-Boom macht auch vor Journalisten nicht halt. Bloßer Hype, revolutionärer Trend, oder einfach eine Bereicherung der Medienlandschaft? Studierende des Studiengangs "Online-Journalismus" an der FH Darmstadt haben für onlinejournalismus.de ein umfangreiches Dossier zusammengestellt.

In diesem Zusammenhang sei die Diplomarbeit von Walter Fikisz im Studiengang Informationsberufe der Fachhochschule Eisenstadt 2004 erwähnt:

Nach einem kurzen Abriss der Entwicklungsgeschichte der Weblogs und einer Einführung in die dahinter liegende Technik, bietet diese Arbeit einen neuen Aspekt: die Kategorisierung der verschiedenen Arten von Weblogs. Auch eine kleine Bestandsaufnahme bereits vorhandener Angebote von Weblogs im Online-Auftritt etablierter Medienanbieter wird versucht. Dabei zeigt sich, dass bislang sehr wenige Medienhäuser Weblogs als neue Form der Berichterstattung oder auch nur als zusätzliches Feature, als Teil ihres Onlineauftritts nützen.
Walter Fikisz: Der Wandel des Prinzips der Öffentlichkeit durch neue Informations- und Kommunikationstechnologien. Weblogs und ihre Auswirkungen auf den traditionellen Journalismus.
(Download der Diplomarbeit für reg. User bei onlinejournalismus.de)

Dienstraum Gastblogger

Im Logbuch von onlinejournalismus.de als Gast-Blogger Michael Genova alias Dienstraum:

Von wegen Sommerpause - unser Logbuch freut sich Anfang August zwei Wochen lang über Gastbeitraege von Michael Genova. Sein Blog Dienstraum gehört zu den bekanntesten deutschsprachigen Weblogs. Es beschaeftigt sich mit Telekommunikation + Internet + Medien + Entertainment + Software und wurde zu recht fuer den Grimme Online Award 2004 in der Kategorie Medienjournalismus nominiert.
http://www.onlinejournalismus.de/logbuch/

We the Media-Blog - http://wethemedia.oreilly.com/

Jetzt gibts auch das Weblog zum Buch von Dan Gillmor: We the Media -
Grassroots Journalism by the People, for the People
:

Grassroots journalists are dismantling Big Media's monopoly on the news, transforming it from a lecture to a conversation. Not content to accept the news as reported, these readers-turned-reporters are publishing in real time to a worldwide audience via the Internet. The impact of their work is just beginning to be felt by professional journalists and the newsmakers they cover. In We the Media: Grassroots Journalism by the People, for the People, nationally known business and technology columnist Dan Gillmor tells the story of this emerging phenomenon, and sheds light on this deep shift in how we make and consume the news.
Hier gibts einen Ausschnitt zum Nachlesen (PDF)

Weblog We the Media
[Via JD's New Media Musings ]

[NACHTRAG]: Das Buch "We the Media" ist jetzt als pdf komplett frei zugänglich.

Zeitungen und Weblogs - Newspapers should blog

Das Readership Institute veröffentlicht eine Untersuchung die sich mit dem Leser-Schwund bei Zeitungen befasst und was man dagegen tun kann könnte.

Reaching New Readers: Revolution, Not Evolution. Recommendations from the New Readers study: Newspapers should stop tweaking around the edges and start innovating.
Eine der besagten Empfehlungen heisst denn sinnigerweise auch: Something to Talk about:

In the overview report from the New Readers study, we suggest that part of your innovation around the “something to talk about” experience could be a Web site, targeted to younger adults who like to discuss news.

Debatables.com

What is it? A Weblog on which a handful of writers/editors scan and post news from a variety of sources along with their own commentary. In addition, a number of features (described below) solicit interaction and feedback, along with participation in various contests.

Purpose: To provide a place for a segment of young readers to have something to talk about and to feel they’re getting smarter about topics of interest to them. Debatables.com becomes a “must read” every day because it makes the news of the day more intriguing, fun and approachable.

Target: People who like to discuss current events and their implications. We target 18-34-year-olds, but won’t necessarily market exclusively to that group. Administrators and contributors tend to be young (18-34), with diverse viewpoints and demographics to ensure varied content.


* Something to Talk about on your Website
(pdf) - [Quelle: http://www.readership.org/ ]

* Reaching New Readers: Revolution, not Evolution
[Quelle: http://www.readership.org/ ]

[Via: Steve Yelvington - Poynter.org ]

20
Jul
2004

Exploring the Fusion Power of Public and Participatory Journalism

A Groundbreaking Conference

Exploring the Fusion Power of Public and Participatory Journalism
August 3, 2004, Toronto, Precedes AEJMC Convention

Participatory journalism tools in the form of weblogs and other electronic communications are changing the face of mass media, but are complementary to public journalism. Learn how we can borrow from or incorporate these tools to improve the state of journalism.

Walk Away Knowing:

• What journalists can put to use now
• What questions researchers should be asking
• What journalism professors should be teaching
• How citizens around the world can practice participatory journalism
• How to begin building information communities.

*Teilnehmer-Liste - Who-is-who
* Konferenz-Programm
*Anmeldung für die Konferenz in Toronto

13
Jul
2004

The Backyard Blog Project - Elections 2004 und Public Journalism

Die Seattle Times lanciert das election 2004 "Backyard Blog Project":

Are you interested in this year's elections? Know your community? Like to talk politics with your friends, colleagues and neighbors? Want an opportunity to blog about your observations?

Apply to join a grass-roots campaign coverage effort by The Seattle Times. We want fresh thoughts and perspectives about the elections from places and people not often found in newspapers — your neighbors, your favorite cafes and other local hangouts.

We're looking for contributors 35 and younger who are following the '04 campaigns — national, regional and local. Each participant will be given a blog on seattletimes.com and periodically appear in The Seattle Times.

This is not a soapbox for your political agenda, a training ground for wannabe journalists or a platform for spin. It's a chance to let others know how the campaigns are playing out in your backyard.

We're looking for volunteers from around the state and across the political spectrum. There's no pay involved; only a chance to make the voice of your community heard.

The Seattle Times controls all content of our Backyard Blog project. We reserve the right to delete any material or deny access to any contributor. Fill out the application below to get involved.

Interessante PJ- Idee, mal sehen was aus dem Projekt wird....
[Via The Blog Herald ]

Nur 'ne Nummer

...die 153. Und die 152 gibt's hier.

12
Jul
2004

Wikipedia: Anspruch und Weichenstellungen

Seit die Massenmedien Wikipedia entdeckt haben, liest man immer wieder euphorische Artikel über die Mitmach-Enzyklopädie im Internet. Die Rede ist von "Diderots Erben" oder gar vom "Tod von Brockhaus & Co". Die Zahl der Artikel steigt nahezu exponentiell an. Heute sind es über 750.000 Artikel in 60 Sprachen. Doch noch erfüllt Wikipedia die vielfältigen Ansprüche nicht.
Telepolis: Einbahnstraße ins Weltwissen? [Via: http://www.heise.de/tp/ ]

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